Od einkornu ke koblihám

12.06.2014 21:10

 

Původní pšenice (jednozrnka=einkorn) se jedla už kolem roku 8500 před naším letopočtem, ovšem až v druhé polovině 19. století se její vlastnosti radikálně změnily, samozřejmě díky zásahu člověka do jejího DNA. Kvůli lepším vlastnostem a možnosti rychlejší sklizně byla pšenice křížena a transformována. Výsledkem je ekonomicky efektivnější produkce, což bylo cílem. Nikoho asi při procesu „zlepšování“ vlastností pšenice nenapadlo, že moderní pšenice může negativně působit na lidský organizmus. To zase člověk jednou zvítězil nad přírodou, že? Vyrobil produktivnější plodinu se zdánlivě nepatrnými odchylkami v proteinové struktuře. Odměnou nám je obezita, celiakie, cukrovka, kožní a trávící problémy… Osobně nikomu nevyčítám snahu o nakrmení více krků, udivuje mě však, že se moderní pšenice řádně neotestovala a dostala se do našich jídelníčků bez kontroly.

Moderní pšenice způsobuje výkyvy v hladině krevního cukru-glukózy. Prudký nárůst a následný pokles glukózy se v podstatě rovná střídavému pocitu sytosti a hladu. Tento dlouhodoběji opakující proces zapříčiňuje ukládání tuků v těle.  Zajímavé je, že pšenice stimuluje chuť k jídlu, proto po vysazení pšenice jíme méně bez pocitu hladu a poobědové únavy, způsobené výkyvem krevního cukru. Ve výsledku se tuning pšenice nevyvedl. Musím přiznat, že odstranit pšenici z jídelníčku není snadné psychicky ani finančně. Chléb v různých podobách se jí odjakživa po celém světě a jeho tradice je silně zakořeněná. Ovšem musíme si uvědomit, že chleba před sto lety nebyl stejný jako ten náš, neboť pšenice tenkrát měla jiné biochemické vlastnosti. Kdo si teď myslí, že ho zachrání celozrnné výrobky, tak se plete, dopad je stejný. Co se psychické stránky týče, vzdání se pečiva, těstovin, sladkostí, knedlíků, atd. je nepředstavitelné. Důležité je překonat počáteční absťák, jelikož jsme na pšenici jednoduše závislí. Dále se můžete ptát, co mám ale vlastně jíst a vařit? Od toho je tu web Bez pšenice, aby Vám pomohl alespoň s počáteční inspirací. Hlavní je i jiný přístup ke stravování a hledání nových možností kombinací jídel. Vždyť se nemusíme omezovat jen tím namazat něco na chleba.

Zkuste vysadit pšenici a sami si udělat obrázek, jaký na Vás bude mít dopad bezpšeničný jídelníček. Výsledek stoprocentně stojí za to. Co vlastně můžete očekávat od bezpšeničného režimu? Pocit zdraví, štíhlejší tělo kypící energií, normální hladinu krevního cukru, cholesterolu a krevního tlaku. 

Petra

 

Recepty

 

Komentáře

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek

Výhodný balíček obou ekuchařek na Fleru

Blog

07.02.2017 15:52
02.02.2017 23:10
05.10.2016 12:26
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>