Možnosti využití ořechů a semínek v kuchyni

15.07.2014 23:06

Konzumace ořechů vícekrát týdně nám prý dokáže prodloužit život až o dva roky. V mém případě to asi nebude problém. Nedokážu si teď představit život bez oříšků a semínek. Vždycky jich mám doma zásobu a jsou hlavní ingrediencí, z které peču.  Dřív jsem ve špajzce mívávala pytlíky s moukou: hladká, hrubá, polohrubá, samozřejmě pšeničná a výběr skončil. Teď je to rozmanitější, a za to jsem ráda, protože kombinací je k dispozici víc a možností využití ořechů a semínek taky. Tady jsou některé z nich, možná můj výčet doplníte i o vaše nápady.

Pečení

Důležitou věc, kterou je nutné doma mít, pokud pečeme bez mouky, je mimo ořechů a semínek taky mixér. V obchodě se sice dají sehnat namleté vlašské ořechy, někde i lískové nebo mandle. Mandle jsou většinou mleté i se slupkou a to se ne vždy hodí. Ostatní druhy si musíme doma připravit sami, ale není na škodu používat čerstvě namletou „mouku“. Sladké pečivo z ořechové mouky mě ještě nezklamalo. Univerzální použití má právě mandlová mouka, která je nejméně aromatická. Dobře se peče i ze slunečnicového semínka nebo vlašských ořechů (viz chleba na obrázku níže).

Jen tak samotné

Oříšky a semínka jsou i samotné ideální svačinou doma, do práce nebo prostě „někam s sebou“.  Vlašské a lískové oříšky chutnají nejlépe přes noc namočené ve vodě. Jdou pak i dobře oloupat a chutnají jako čerstvé. Voda v nich nastartuje enzymy, díky kterým se v nich zvyšuje počet živin. Ořechy jsou pak měkčí, stravitelnější a tělu prospěšnější. Po namočení ořechy propláchneme a necháme dobře proschnout. Takto upravené ořechy by se měly raději spotřebovat do 24 hodin, aby nezplesnivěly. Skladované v ledničce vydrží asi dva dny, ale nejlepší je sníst ořechy co nejdřív. Stejný postup aplikujeme třeba na slunečnicová a dýňová semínka. Určitě to vyzkoušejte, tato varianta oříšků a semínek vám zachutná a není nijak náročná.

Restované naslano

Domácí příprava ochucených oříšků a semínek je snadná a fantazii se při ní meze nekladou. Mezi moje favority patří na sucho pražená slunečnicová (loupaná) semínka jen se solí. Jsou lepší než smažené brambůrky, stejně jako doma ochucené mandle nebo arašídy.

Tip: Paprikové mandle

Na 200g loupaných mandlí budeme potřebovat: 1,5 lžíce olivového/arašídového oleje, 2 stroužky česneku, 1 lžičku mleté sladké papriky, ¾ lžičky soli a chilli prášek dle chuti. Olej rozpálíme, osmahneme celé stroužky česneku, zasypeme koření, přidáme mandle a restujeme dozlatova.

Ořechová a semínková másla

Ořechová a semínková másla stojí za zkoušku, jsou výborná, zdravá a sytá. Můžeme je použít jako pomazánky, na pečení, jako zálivky do salátů, do ovesné kaše, na zahušťování - pasta Tahnini, jako hlavní ingredienci nepečených dezertů, jako příměs do tapenád, omáček, dipů, domácích zmrzlin, jen tak samotná. Příchutí existuje dle libosti: s kakaem, čokoládou, skořicí, vanilkou, kokosem, kardamonem, jogurtem, medem… Některá ořechová másla koupíme v obchodech, otázka je, jestli se cenově nevyplatí udělat si doma vlastní, například kešu máslo je celkem drahé. Horší je to ale s másly ze semínek, ty nebývají k sehnání, tedy až na pastu ze sezamových semínek Tahini.

Oleje

Nabídka olejů je široká a bylo by škoda jí nevyužít. Všechny oleje zde ani popsat nemůžu, každý má své specifikum i blahodárné účinky. Některé ořechové oleje jsou vhodné jen do studené kuchyně. Vlašský a lísko-oříškový olej se vyjímají v salátech pro svou chuť a vůni. Jsou také zdrojem antioxidantů. Můj oblíbený kokosový olej má naopak vysokou teplotu přepalovaní a je tedy vhodný na přípravu asijských jídel a na pečení. Krásně voní, zjemní chuť (např. lněných semínek) a je oblíbený pro využití v kosmetice. Můžete s ním vařit a péct nebo ho použít jako balsám na vlasy. Arašídový olej má zase vyšší teplotu tuhnutí. Pokud si ho odložíte do ledničky, vyrobíte si tak máslo.

Rostlinná mléka

Rostlinná mléka se v současnosti dostávají do popředí zájmu hlavně díky debatám o nevhodnosti mléka živočišného pro lidský organismus. V obchodech seženeme určitě mléko sojové a kokosové (asijská jídla, koktejly, dezerty).kokosového mléka lze připravit i pudink. A čím se liší od toho klasického v sáčku? Neobsahuje žádné škroby. Ceněné je makové mléko pro svůj vysoký obsah vápníku a minerály nabité mandlové mléko. Oba druhy celkem snadno připravíte doma, stejně jako mléko konopné, sezamové nebo rýžové (recepty a postup brzy vložíme na naše stránky). Rostlinná mléka zastoupí kravské mléko a dodají šmrnc kaším, ovocným nápojům, domácím zmrzlinám (hlavně kokosové), koktejlům nebo kávě (sojové, mandlové).

Takto se dají zpracovat ořechy a semínka, výčet nejspíš nebude kompletní. Ořechy a semínka se samozřejmě přidávají do pomazánek, nádivek, sýrových rolád, salátů atd., ale to už každý zná, a proto jestli máte nějaký další zajímavý tip, podělte se prosím.

Petra

Komentáře

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek

Výhodný balíček obou ekuchařek na Fleru

Blog

07.02.2017 15:52
02.02.2017 23:10
05.10.2016 12:26
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>